perjantai 14. syyskuuta 2012

Vanha ystävä

Olen varmaan maininnut, että olen kertaalleen eronnut. Kaiken muun ikävyyden lisäksi, mitä ero tuo tullessaan, tuo se eron ystävistä. Eron jälkeen ystävät jakautuvat selvästi "minun" ja "sinun" ystäviin. En oikeastaan osaa kuvitella tilannetta, jossa minulla ja exällä olisi yhteinen ystävä, jonka luona vuoroin vierailisimme. Samoin olen irtaantunut exän äidistä, lasteni mummusta. Aluksi kyllä soittelin hänelle, mutta sitten kuulin, kuinka hän oli vertaillut minua ja exän uutta kihlattua, kehuen hänet tietekin maasta taivaisiin. Joten päätin, että antaa olla. Hoitakoot exä lastensa ja mummun suhteet.

Tänään sitten näin erään vanhan ystävän, joka oli minun ja exän perhetuttuja. Olen nähnyt hänet aiemminkin muutama vuosi sitten, mutta silloin hän meni nopeasti moikattuaan pylvään taakse piiloon! Nyt sitten, kun lenkitin PoikaKoiraa, tuli hän minua vastaan, pysähtyi ja rapsutteli koiraa. Tuo koira antoi hänelle varmaan syyn pysähtyä ja aasinsillan kuulumisien vaihdolle. Luulen, että edellisellä kerralla hän oli ehkä tuntenut itsensä epävarmaksi ja vaivautuneeksi, että kenenkäs ystäviä tässä oikein ollaan, minun vai exän? Nyt sitten rupalteltiin pitkä tovi, samalla tavalla kuin kauan sitten. Vaihdettiin kuulumiset ja lasten kuulumiset. Ja tuntui, kuin edellisestä tapaamisesta ei olisi kulunut kuin päivä. Mutta tuskin tapaan häntä enää muuten kuin sattumalta, kuuluuhan hän exän ystäviin jo poikavuosilta.


Ystävyydelle!

5 kommenttia:

  1. Mulla eron jälkeen kaikki miehen kaverit olivat ihan noloina, koska olivat auttaneet miestäni salaamaan suhteensa. Enkä itsekään heidän kanssaan halunnut olla tekemisissä, ei kai ystävänään voi pitääkään ihmistä, joka on valehdellut päin naamaa ja ollut osallisina petoksessa. Älysivät sentään hävetä. Mies siis vei mukanaan omat kaverinsa ja minä omani ja hyvä niin.

    VastaaPoista
  2. Jos on tuollaisia kokemuksia, niin ymmärrän, että ei halua olla missään tekemisissä. Minulla jäi vain sinne exän puolelle myös tosi mukavia tuttavia, joiden kanssa yhteydenpito on sitten jäänyt. Kun eräs heistä kuoli, niin pistin adressin ihan rohkeasti menemään, kaikesta huolimatta. Oli varmaan exä uuden kihlattunsa kanssa hautajaisissa...

    VastaaPoista
  3. Ystävyys on aika herkkä juttu. Erotilanteessa tietysti varsinkin, mutta muuten myös. Joskus sitä osaa arvostaa oikeasti vasta sitten, kun yhteydenpito on jäänyt kauas taa...

    VastaaPoista
  4. Minulla erotilanteessa ongelman toi exän uusi puoliso, joka on todella mustasukkainen. Minun puolestani olisimme voineet pysyä vaikka jopa perhetuttuina ja joka tapauksessa säilyttää yhteiset ystävät mutta ei. Niinpä ystävät jakaantuivat kahtia. Pariskunnat jäivät heidän ystävikseen ja sinkut minun. Eihän sinkkua voi kutsua juhliin, ties vaikka vamppaisi jonkun puolison...

    VastaaPoista