tiistai 19. helmikuuta 2013

Veroilmoitus

Minä en ole koskaan täyttänyt veroilmoitusta. Ensin sen teki isä ja sitten pääsin/jouduin ensimmäisten mukana kokeiluun, jossa testattiin esitäytettyjä veroilmoituksia. Ehkä siksi tietämykseni veroasioista on ihan onnetonta ja en osaa oikeastaan ollenkaan tehdä mitään, kun se valmiiksi täytetty veroilmoitus kopsahtaa postiluukasta. Kyllä minä sitä vähän vilkuilen, mutta luottamus verottajaan on suuri. Koskaan en ole mistään valittanut. Joskus tulee pikkusummia takaisin, joskus joutuu maksamaan. Tänä vuonna jouduin muuten maksamaan lisäveroja 9,50€, mutta alle 10€:n summia verottaja ei peri takaisin. Heh. Voitinpas!

Meillä on vähän perikunnalla metsää. Eikös se lakikin velvoita, että metsää pitää hoitaa? Niinpä minä olen ollut yhteydessä metsänhoitoyhdistyksen ja sen kautta on myyty vähän puuta ihan metsänhoidollisessa tarkoituksessa. Eilen sain sitten soiton yhdyshenkilöltäni. Olenkos muistanut täyttää veroilmoituksen? Täh? Juu, lomake 2C... "Kyllä me täytämme myös sen veroilmoituksen puolestasi." No ei nyt sentään. Kaippa minä osaan yhden veroilmoituksen täyttää. Ja sen verran nuuka olen, että en minä nyt ihan kaikesta suostu maksamaan... Mutta eipäs se ollutkaan niin yksinkertaista. Vaikka kuinka tätä opusta käytin avukseni, niin sormi meni suuhun.


Niinpä marssin taas tänään verotoimistoon ja yhdessä verotoimiston sedän kanssa täytimme ilmoituksen. Mutta olihan se sekavaa. Toiseen paikkaan piti merkitä summat Alv:n kanssa ja toiseen ilman... Eikä sitä kyllä sanottu tuossa oppaassakaan. Ja ihan kerralla ei kyllä homma mennyt jakeluun. Mahtaa olla monimutkaista esim. maatalousyrittäjien verotus... Niin monta tuki-, kulu-, meno-, rahoitus- ja muut tuet ym. kohtaa ilmoituksessa on. Alv:lla ja ilman...


Onneksi joku jaksoi kannustaa!

2 kommenttia:

  1. No mä olen hoidellut verotukseni itse 18 V eteenpäin. Tänä vuonna kysyin apua verottajalta. Ensin puhelimessa pompoteltiin. Sitten oli joku virkailija, joka sanoi, että luuletko sinä, että verottaja auttaa laskemaan oikean veron määrää (piti itse maksaa etukäteen). Olin vähän, että luulin. Sain kuulla, että ei kuulu verottajan toimenkuvaan. Ei vaikka tulisin toimistoon. Olin ihan äimänä. Olin itse tehnyt laskelmat, mutta epävarma tuloksesta. Että enpä saanut apua mistään. Lähetin kyllä verottajalle aika selkeää palautetta asiakaspalvelusta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ihan oikein tuo palautteen anto! Minä olin aivan sekaisin koko ilmoituksen laatimisesta. Minusta verottajan pitäisi olla onnellinen, että joku yrittää edes maksaa jotain, kun niin moni yrittää kiertää. Ajattelin jo, että jos en saa apua, niin kyllä ne sitten perii jälkikäteen... Näin säännöllisen palkan nauttijalla tuon ilmoituksen laatiminen on suht yksinkertaista, mutta sitten kun aisaan tulee muita tekijöitä... voi herranjestas!

      Poista